O naší škole
Jsme Prameny
Místo, kde vzdělávání přirozeně plyne
Pilíře, na kterých stojí ZŠ Prameny
1
Spojení s přírodou
Děti se učí v nižších ročních například poznávat stopy zvířat a orientovat v mapách, zkoumají rostliny a živočichy v jejich přirozených podmínkách, ve vyšších ročnících měřit znečištění vody ve vodních tocích nebo navrhovat opatření k redukci půdní eroze.
Voda si vždy najde cestu. Učíme se v přímém kontaktu s krajinou.
2
Svoboda a odpovědnost
Dáváme dětem prostor rozhodovat se, jak budou pracovat, ale nezmizíme jim z dohledu. Učí se odpovědnosti za dokončení úkolu, za chování v kolektivu i za to, jak využijí svůj čas.
Řeka si hledá svůj tok, my dětem pomáháme najít ten jejich.
3
Přijetí a sounáležitost
Ve škole pracujeme s emocemi dětí a budujeme bezpečné prostředí, kde se nikdo nemusí stydět, bát či přetvařovat.
Každá kapka má v řece své místo. Učíme se v prostředí přijetí.
4
Individuální přístup
Děti neporovnáváme podle známek, ale podle toho, kam došly od svého vlastního začátku. Zajímá nás, co jim pomáhá růst a co jim v tom brání. Podle toho přizpůsobujeme tempo, styl i zpětnou vazbu.
Každý pramen má jinou rychlost, ale všechny tečou stejným směrem.
5
Společenství lidí
Sdílíme naše zkušenosti s dalšími školami a zapojujeme i rodiče – kolem školy tak vzniká komunita lidí, kterým záleží na dětech i na krajině.
Když se potoky spojí, vzniká řeka. Vzájemně se inspirujeme.
ZŠ Prameny se inspirují konceptem Hodnotového vzdělávání,
které dává dětem prostor růst zevnitř. Nevedeme je z bodu A do bodu B. Učíme je vnímat krajinu kolem i tu v sobě a najít vlastní cestu. Ve škole kombinujeme různé pedagogické principy z alternativních směrů, které nám dávají smysl.
Chcete vědět, jak se u nás vzdělává?
Zvonění? To u nás slyšet není.
Předměty a témata se prolínají, učíme se hledat souvislosti.
Učíme děti kritickému myšlení, rozvíjíme digitální dovednosti, finanční gramotnost, schopnost adaptace.
Na prvním stupni uvidíte různě smíšené třídy. Na druhém stupni existují na některé předměty studijní skupiny.
Rádi bychom byli škola s přesahem
Chceme dětem pomoci objevovat svět v souvislostech.
Velkou součástí naší výuky jsou expediční dny – učení se venku, v praxi, v přírodě, v muzeu, na výstavě či exkurzi. Děti každý týden zažívají svět mimo lavice. Svět, kterého se mohou dotknout, ovlivnit ho a pomáhat mu.
Jdeme s dobou, takže u nás najdete také věci, které k modernímu vzdělávání patří – programování ozobotů, využívání výukových aplikací nebo i práci s 3D tiskárnou. Poznání totiž nemá hranice.
Naše historie a vize budoucnosti
Na začátku byla malá skupina rodičů. Jejich nápady, energie, nadšení, spolupráce se spojily a vznikla komunitní škola, kterou po 10 letech navštěvuje 90 dětí.
Nejprve byly hlavní inspirací děti, s prvními pedagogy přicházely metody a formy vzdělávání. Po 5 letech v týmu se zrodila potřeba pojmenovat hodnoty, které žijeme a o které se můžeme opřít, když přijdou výzvy. V té době jsme netušili, jak moc to pro nás bude v budoucnu důležité.
S vděčností se zkušenostmi a zážitky učíme, co všechno znamená Spolupráce, Tvořivost, Růst, Odpovědnost a Respekt.
Přáli bychom si, aby byla škola dál inspirována dětmi a tím, jak se mění svět kolem nás. Aby Prameny dál rostly na hodnotách, a ty nám pomáhaly utvářet kulturu a klima školy.
Rádi bychom se v tomto duchu věnovali také předškolním dětem a založili mateřskou školu. Našli jsme se v environmentálním vzdělávání, našim snem je vytvořit malé ekologické centrum. Bavilo by nás v dalších letech inspirovat i další školy a komunity, nabízet jim naše zkušenosti a vzájemně se obohacovat.
Všechno začalo v roce 2015, kdy ředitelka Martina Zitová společně s partou rodičů založila školu Krasohled.
Byl to trošku komunitní punk, ale od samého počátku stojí na pevném základě a principech… A jak to bylo dál?
Školné
Výši školného jsme férově stanovili na 4 500 Kč za kalendářní měsíc na jednoho žáka.
Školné zahrnuje školní výuku a družinu, nezahrnuje stravování a případné (dobrovolné) zájmové kroužky v rámci družiny.
Naši lidé
Školní jídelna
Školní poradenské pracoviště
Projekty
Školní časopis
Družina a kroužky
Společné plynutí
Ladíme?
Stejně jako voda v přírodě i naše škola nachází svou cestu – přizpůsobuje se, propojuje, dává život myšlenkám i lidem.